Reklamační řád
Základní údaje
Prodávající: Bateria Slaný CZ, s.r.o.
Sídlo prodávajícího: Netovická 875, 274 01 Slaný
Provozovny prodávajícího: Netovická 875, 274 01 Slaný a Průmyslová 11/1472, 102 00 Praha
IČO: 25139096 DIČ: CZ25139096
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku, který vede Městský soud v Praze, oddíl C, vložka 52910
Bankovní spojení: 131-2764590257/0100
Telefonní kontakt: +420 720 838 428
Email: sales@bateria.cz
Otevírací doba provozovny Praha: Po – Pá 9.00 - 15.00 hodin
I. Všeobecná ustanovení
-
Reklamační řád byl zpracován dle ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen „NOZ“) a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“) a vztahuje se na spotřební zboží (dále jen „zboží“), u něhož jsou v záruční době uplatňována práva kupujícího z odpovědnosti za vady (dále jen „reklamace“).
-
Reklamační řád je nedílnou součástí Všeobecných obchodních podmínek prodávajícího pro spotřebitele i pro podnikatele. Uzavřením kupní smlouvy Kupující vyjadřuje souhlas s příslušnými Všeobecnými obchodními podmínkami a s tímto Reklamačním řádem a potvrzuje, že je s nimi řádně seznámen.
-
Kupujícím je buď kupující - spotřebitel ve smyslu § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele (dále také jen „kupující - spotřebitel“) nebo kupující - podnikatel, který při uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své podnikatelské činnosti (dále jen „kupující – podnikatel“). Kupující – spotřebitel a Kupující – podnikatel jsou dále také společně označováni jako „Kupující“.
-
Prodávající při uzavírání a plnění kupní smlouvy jedná v rámci své podnikatelské činnosti. Prodávající je podnikatelem, který přímo nebo prostřednictvím jiných podnikatelů dodává Kupujícímu výrobky nebo služby.
II. Odpovědnost prodávajícího
-
Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména Prodávající odpovídá, že v době, kdy kupující zboží převzal:
-
má vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li takové ujednání, pak takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
-
se hodí k účelu, který prodávající uvádí nebo ke kterému se zboží tohoto druhu obvykle používá,
-
odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy, je v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
-
vyhovuje požadavkům právních předpisů.
-
Ke zboží je přikládán daňový doklad (pokud jej kupující neobdržel elektronicky) a k některým produktům záruční list. Není-li ke zboží přiložen záruční list, slouží k uplatnění reklamace daňový doklad.
III. Práva z odpovědnosti za vady
-
Zjevné poškození zboží nebo jeho obalu při doručování je třeba ihned řešit s dopravcem a sepsat nesrovnalosti do předávacího protokolu (přepravního listu). Kupující není povinen takovéto zboží od dopravce převzít a o zjištěném poškození bez zbytečného odkladu informuje prodávajícího. Kupující v den převzetí řádně zkontroluje neporušenost zboží a kompletnost jeho příslušenství.
-
Při osobním odběru kupujícím, je okamžik převzetí zboží okamžikem přechodu nebezpečí škody na zboží z prodávajícího na kupujícího. Jestliže kupující zboží neprohlédne při převzetí, může uplatnit nároky z vad zjistitelných při této prohlídce, pouze pokud prokáže, že tyto vady (např. chybějící příslušenství) mělo zboží již v době přechodu nebezpečí škody na zboží. Pozdější reklamace neúplnosti zboží nebo vnějšího poškození zboží nezbavuje Kupujícího práva věc reklamovat. Prodávající má však možnost prokázat, že se nejedná o rozpor s kupní smlouvou.
-
Reklamaci zboží může kupující uplatnit osobně v provozovně a současně v sídle Prodávajícího nebo reklamované zboží zaslat přepravní službou na adresu Průmyslová 11/1472, 102 00 Praha.
-
Kupující je povinen prokazatelným způsobem doložit, že zboží bylo zakoupeno v internetovém obchodě nebo prodejně společnosti Bateria Slaný CZ, s.r.o. (alespoň kopií dokladu o zakoupení zboží nebo řádně vyplněným záručním listem).
-
Práva z odpovědnosti za vady zboží se nevztahují zejména na případy, kdy závada nebo poškození vznikla:
-
porušením ochranných pečetí a nálepek na zboží,
-
mechanickým poškození zboží,
-
poškozením zboží elektrickým přepětím,
-
neodbornou instalací, zacházením či obsluhou, použitím které je v rozporu s návodem či jinou dokumentací k použití,
-
poškozením zboží živly nebo vyšší mocí,
-
poškozením zboží nadměrným zatěžováním, používáním v rozporu s podmínkami uvedenými v návodu či jiné dokumentaci nebo všeobecnými zásadami, či používání v podmínkách, které neodpovídají svojí teplotou, prašností, vlhkostí, chemickými a mechanickými vlivy prostředí, které je prodejcem nebo výrobcem určeno, nebo nesprávným skladováním zboží,
-
poškozením zboží zapojením do sítě neodpovídající příslušným technickým normám,
-
v důsledku přirozeného poklesu kapacity baterie způsobené jejím opotřebením
-
užíváním v rozporu s obecně známými pravidly užívání,
-
pokud předložený záruční list vykazuje zjevné známky provedených změn údajů nebo je-li na zboží odlišné výrobní číslo od toho, jež je uvedeno v záručním listu.
-
Je-li obsahem balení či předmětem koupě spotřební materiál (např. baterie, akumulátor, tisková hlava, lampa projektoru), bývá jeho obvyklá životnost při běžném užívání 6 měsíců, není-li výslovně uvedeno jinak. Právo kupujícího reklamovat zboží v zákonné záruční lhůtě tím není dotčeno. Kupující však musí přihlížet ke skutečnosti, že odpovědnost prodávajícího za vady se nevztahuje na opotřebení zboží nebo jeho dílů způsobené obvyklým užíváním a nelze ji tak zaměňovat s životností.
-
Odpovědnost prodávajícího za vady a záruku za jakost nelze zaměňovat s dobou obvyklé životnosti zboží, tj. s dobou, po kterou při správném užívání a ošetřování může zboží vzhledem ke svým vlastnostem, danému účelu a rozdílnosti v intenzitě užívání vydržet. Při intenzivním používání zboží může být obvyklá životnost zboží kratší než záruční doba či doba, po kterou je možné uplatňovat práva z vadného plnění.
-
Záruka a životnost akumulátorů se řídí příslušnou platnou normou nebo technickými provozními podmínkami akumulátorů stanovenými výrobcem. Pokud kupující není schopen doložit počty nabíjecích a vybíjecích cyklů, řídí se posuzování životnosti a odpovědnosti za vady podle tabulky předpokládaného opotřeben akumulátorů uvedené na závěr tohoto reklamačního řádu.
-
Na žádost kupujícího je prodávající povinen poskytnout kupujícímu-spotřebiteli písemné potvrzení o povinnostech z vadného plnění v rozsahu stanoveném zákonem (záruční list). Záruční list musí obsahovat název nebo obchodní firmu, IČO a sídlo prodávajícího. Umožňuje-li to povaha věci, postačuje namísto záručního listu vydat kupujícímu doklad o zakoupení zboží obsahující údaje jako záruční list. Pokud je poskytována delší než zákonná záruční doba, určí prodávající podmínky a rozsah prodloužení záruky v záručním listě.
IV. Jednotlivá práva z vadného plnění
-
Právní vztahy vyplývající z odpovědnosti prodávajícího za vady se řídí příslušnými ustanoveními obecně závazných právních předpisů, zejména pak občanským zákoníkem.
-
Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí kupujícím nemá vady.
-
Nemá-li zboží dodané prodávajícím vlastnosti uvedené v ustanovení článku II, může kupující – spotřebitel požadovat dodání nového zboží bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se týká vada pouze součásti zboží, může požadovat jen výměnu součásti, není-li to možné, může kupující – spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující – spotřebitel právo na bezplatné odstranění vady. Právo na dodání nového zboží, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže zboží řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující – spotřebitel také právo od kupní smlouvy odstoupit.
-
Neodstoupí-li kupující – spotřebitel od kupní smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad nebo na opravu, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující – spotřebitel má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit součást zboží nebo zboží opravit, a také v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy kupujícímu – spotřebiteli působilo značné obtíže.
-
Není-li u zboží uvedena delší doba, je kupující – spotřebitel oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u zboží v době 24 měsíců od převzetí zboží kupujícím. Projeví-li se vada v době 6 měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí.
-
Právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud kupující před převzetím zboží věděl, že má vadu, nebo pokud vadu zboží způsobil sám kupující.
-
Právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud prodávající kupujícího před převzetím zboží upozornil, že zboží má vadu, nebo pokud kupující vadu sám způsobil.
-
Kupující - spotřebitel je oprávněn odstoupit od smlouvy ve všech případech uvedených v NOZ a Zákoně. Odstoupení je vůči prodávajícímu účinné v okamžiku, kdy je mu předáno nebo doručeno prohlášení kupujícího - spotřebitele o odstoupení od smlouvy, pokud jsou splněny všechny zákonné podmínky dle §2001 a násl. NOZ V případě odstoupení od smlouvy se smlouva od počátku ruší a smluvní strany jsou si povinny vrátit vše, co si na jejím základě poskytly.
V. Uplatnění práv z vadného plnění.
-
Kupující je povinen uplatnit reklamaci u prodávajícího nebo osoby určené k opravě bez zbytečného odkladu od zjištění nedostatku. Učiní-li tak písemně nebo elektronicky, měl by uvést své kontaktní údaje, popis závady a požadavek na způsob vyřízení reklamace, a to prostřednictvím reklamačního protokolu, který je ke stažení na webových stránkách internetového obchodu.
-
Vyplněný reklamační protokol, včetně kopie prodejního dokladu, podrobného popisu závady a úplných kontaktních údajů (adresa, telefon, e-mail), doručí kupující na adresu sídla prodávajícího Průmyslová 11/1472, 102 00 Praha.
-
Při osobním uplatnění reklamace v provozovně prodávajícího obdrží kupující písemné potvrzení - reklamační protokol, který mu slouží jako doklad při vypořádání reklamace. Kupující je povinen při sepisování reklamačního protokolu uvést veškeré požadované údaje, jejichž úplnost a správnost potvrzuje podpisem reklamačního protokolu. V reklamačním protokolu jsou informace, kdy byla reklamace uplatněna, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace je kupujícím - spotřebitelem požadován.
-
V případě, že kupující bude zasílat zboží prodávajícímu přepravní službou, měl by ve vlastním zájmu zabalit reklamované zboží do vhodného a dostatečně chránícího obalového materiálu vyhovujícího nárokům přepravy tak, aby nedošlo v průběhu přepravy k jeho poškození. U křehkého zboží by měl zásilku označit příslušnými symboly. Zásilka by měla obsahovat reklamované zboží (včetně kompletního příslušenství), kopii prodejního dokladu, detailní popis reklamované závady a správné kontaktní údaje kupujícího.
-
Lhůta pro vyřízení reklamace běží od předání/doručení zboží prodávajícímu nebo do místa určeného k opravě. Zboží by mělo být při přepravě zabaleno ve vhodném obalu, aby nedošlo k jeho poškození, mělo by být čisté a kompletní
-
Kupující je povinen sdělit prodávajícímu, jaké právo si zvolil při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady. Změna volby bez souhlasu prodávajícího je možná jen tehdy, žádal-li kupující opravu vady, která se ukáže být neodstranitelná. Nezvolí-li kupující své právo z podstatného porušení smlouvy včas, má práva jako při nepodstatném porušení smlouvy.
-
Reklamace kupujícího – spotřebitele, včetně odstranění vady, musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající a kupující - spotřebitel nedohodnou na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty se kupujícímu – spotřebiteli přiznávají stejná práva jako by se jednalo o podstatné porušení smlouvy. Lhůta 30 dnů není závazná vůči kupujícímu – podnikateli.
-
Kupující je povinen poskytnout prodávajícímu, veškerou součinnost k ověření existence reklamované vady a k jejímu odstranění (včetně vyzkoušení nebo demontáže výrobku). Kupující při uplatnění reklamace je povinen předat zboží čisté v souladu s hygienickými předpisy a obecnými hygienickými zásadami včetně všech součástí a příslušenství.
-
Kupující je povinen předat zboží do reklamačního řízení kompletní. V případě, že kupující nedodá zboží kompletní a jeho kompletnost je nezbytná ke zjištění existence reklamované vady a/nebo k jejímu odstranění, běh lhůty pro vyřízení reklamace začíná až dodáním chybějících částí.
-
Kupující - spotřebitel má při oprávněné reklamaci právo na úhradu účelně vynaložených nákladů na uplatnění reklamace, přičemž jsou tyto náklady chápány jako nejnižší možné. Jedná se zejména o poštovné za zaslání reklamovaného zboží. Kupující - spotřebitel o proplacení těchto nákladů musí požádat bez zbytečného odkladu, nejpozději však do jednoho měsíce od konce lhůty pro uplatnění práv z vadného plnění.
VI. Odmítnutí přijetí do reklamace
-
Prodávající je oprávněn odmítnout přijetí zboží do reklamace, pokud je zboží znečištěno nebo jsou znečištěny jeho součásti.
-
Prodávající je oprávněn odmítnou reklamaci zboží také v případě, že zboží není předáváno v souladu s hygienickými předpisy a obecnými hygienickými zásadami.
-
Z důvodu bezpečnosti při převážení zboží a další manipulaci je prodávající oprávněn odmítnout reklamaci zboží také v případě, že z něho není odstraněn motorový olej a benzín.
VII. Řízení o reklamaci
-
Reklamační oddělení / pověřený zaměstnanec prodávajícího pro vyřízení reklamace po přezkoumání dokladů a prohlídce reklamovaného zboží
-
Uzná reklamovanou vadu a bez zbytečného odkladu ji vyřídí,
-
Přijme reklamované zboží k odbornému posouzení, na základě jehož výsledků bude reklamace uznána jako oprávněná a vyřízena v zákonné lhůtě nebo zamítnuta,
-
Zamítne reklamaci jako neoprávněnou.
-
O způsobu vyřízení reklamace vyrozumí prodávající kupujícího v přiměřené době, a to písemně nebo některým z dálkových komunikačních prostředků.
-
Pro případ zamítnuté reklamace prodávající spotřebiteli vydá písemné odůvodnění tohoto zamítnutí.
VIII. Vyzvednutí zboží ze záruční opravy
-
Po vyřízení reklamace prodávající informuje kupujícího buď prostřednictvím SMS, e-mailem nebo telefonicky. Pokud bylo zboží zasláno přepravní službou, bude po vyřízení zasláno na adresu kupujícího.
-
Prodávající vydá, případně zašle, kupujícímu písemné potvrzení, ve kterém je uvedeno datum a způsob vyřízení reklamace, potvrzení o provedení opravy a době trvání reklamace, popřípadě zdůvodnění zamítnutí reklamace.
-
Při výdeji zboží po vyřízení reklamace je kupující povinen předložit doklad, který obdržel při přijetí o zboží do reklamace, popř. musí prokázat svou totožnost.
-
Tento Reklamační řád nabývá platnosti a účinnosti dne 14. 10. 2024 a nahrazuje veškerá předchozí znění. Změny reklamačního řádu vyhrazeny.
IX. Odstoupení od kupní smlouvy a reklamace pro podnikatele
Odstoupení od kupní smlouvy pro podnikatele
V případě, že kupující je podnikatelem a dojde k podstatnému porušení smlouvy (tj. zboží nemá funkční vlastnosti výslovně deklarované prodávajícím), má kupující podnikatel následující práva:
-
na odstranění vady dodáním nového zboží bez vady nebo dodáním chybějícího zboží,
-
na odstranění vady opravou zboží,
-
na přiměřenou slevu z kupní ceny,
-
na odstoupení od smlouvy v případech, kdy nelze vady odstranit jiným způsobem.
Amortizační tabulka pro podnikatele
Pokud podnikateli vznikne nárok na odstoupení od smlouvy, souhlasí s tím, že místo vrácení plné kupní ceny získá poukázku na nákup zboží u prodávajícího ve výši obvyklé časové hodnoty zboží. Tato hodnota je stanovena podle následující amortizační tabulky:
Počet měsíců od data nákupu |
Hodnota výrobku dle kupní ceny |
---|---|
0–6 měsíců |
100 % |
6–12 měsíců |
85 % |
12–18 měsíců |
70 % |
18–24 měsíců |
65 % |
24–36 měsíců |
50 % |
36–48 měsíců |
35 % |
48–60 měsíců |
20 % |
V případě, že cena skladného překročí hodnotu reklamovaného zboží, je prodávající oprávněn zboží prodat a použít částku na pokrytí skladného.
Podmínky pro podnikatele
-
Kupující podnikatel uplatňuje reklamaci prostřednictvím vyplnění reklamačního formuláře na webových stránkách prodávajícího.
-
Případně může reklamaci oznámit telefonicky či e-mailem, po čemž mu bude přiděleno číslo reklamace. Reklamované zboží musí být označeno tímto číslem.